Pga en förändring i familjen skiljer jag mig från ”min” leasade Subaru Outback Field.
Till skillnad från övriga varianter av Subaru Outback har Field varianten avsevärt högre taklast – tillräcklig taklast för att montera taktält t.ex.
Sätena har också en speciell klädsel som är sarskilt lättskött och tåligare än vanlig textil- eller läderklädsel.
Bilen har gått i drygt 900 mil och är i toppskick (garagebil, handtvättad) med undantag av en mindre lackskada som borde kosta ungefär 4000 kr att fixa. För att kompensera bjuder jag på Husky Weatherbeater golvmattor som finns i bilen – nypris via direktimport från USA ca. 4600 kr. Husky Weatherbeater är nästan heltäckande (till skillnad från Subarus egna golvmattor) och håller hela kupégolvet rent och snyggt även under vidriga förhållanden. Ni kan läsa om Husky Weatherbeater här: https://www.huskyliners.com/WeatherBeater-Floor-Mats.
Nästan oanvända Subaru gummimattor finns och följer med också. Inga körningsrepor på fälgarna.
Övrig Subaru extrautrustning som ingår i leasingavtalet: vinterhjul, elektrisk kupévärmare med extern anslutning, vindavvisare fram och bak, sidolister, instegsskydd, inlastningsskydd av plast, bagagerumsmatta, lastrumsskydd baksätesrygg, stänkskydd fram och bak, fast dragkrok. – Bilen konfigurerad för att vara så praktisk och oproblematisk som möjligt. Subaru marknadsför Outback som SUV men som ni ser liknar den fortfarande en kombi mer än en vanlig SUV. Det betyder att Outback har det mycket praktiska lastutrymmet kvar. – Den lastar föremål upp till ungefär två meter i längden.
Jamfört med tidigare utgåvor av Subaru Outback erbjuder den nuvarande generationen mycket bättre styrkänsla, nästan lyxigt kupéutrymme, elektriskt justerbara framstolar såväl vänster som höger, rejält större infotainment skärm, ett tuffare utseende, elektrisk baklucka mm. Subarus beprövade fyrhjulsdrift i samband med den tillförlitliga boxermotorn finns kvar förstås. Jag kan bevittna att denna motor går nästan utan vibrationer i kupéutrymmet. Detta är en stor skillnad i jamförelse med fyrcylindriska bilar som jag hade förut. Bilen ger en väldigt avslappnad, bekväm och trygg körkänsla. Ändå är den inte tråkigt att köra. Den ligger bra i kurvorna och har bra acceleration. Jag kan också bevittna att den permanenta fyrhjulsdriften gör att bilen känns oslagbar under vinterförhållanden. Sist men inte minst har nuvarande Outback fått toppbetyg på Euro NCAP krocktestet. Tryggare än så kan det inte bli.
Tillämpar jag en avslappnad körstil så ligger förbrukningen på ungefär 7 liter per 10 mil. Detta ligger en aning högre än vad jamförbara modeller erbjuder men tänk på att bilen inte har turbo. Detta gör att motorn är mindre stressad än med turbo och borde behöva mindre service under bilens livslängd.